Bardzo często zdarza się tak, że wskutek używania dużej siły podczas zakręcania czy dokręcenia śruby może dojść do zniszczenia gwintu. Nazywa się to także zerwaniem gwintu albo po prostu uszkodzeniem gwintu. Całkiem dobrze jeśli posiada się zamiennik i śrubę można wymienić na nową, ale co zrobić, gdy nie ma takiej możliwości, czy jest możliwa regeneracja gwintu, a jeśli tak, to jak naprawić zerwany gwint? Czy zerwany gwint w bloku silnika, zerwany gwint świecy będzie skutkował tym, że cały blok trzeba będzie wymienić? Takie pytania często pojawiają się na forach internetowych, na których można również zetknąć się z innymi pytaniami o to, jak wykręcić zerwany gwint w rurze, jak wygląda naprawa gwintu w aluminium albo czy naprawa gwintu klejem jest możliwa. Postaramy się tutaj odpowiedzieć na te niewiadome i określić, czy zerwany gwint oznacza całkowitą awarię danego elementu, czy jest jednak możliwa naprawa zerwanego gwintu. Zanim jednak to nastąpi, przypatrzymy się temu, jakie rodzaje gwintów powszechnie występują.
Regeneracja gwintu zewnętrznego i wewnętrznego
Gwinty występują w dwóch rodzajach, zewnętrznym i wewnętrznym, więc zerwany gwint może być przypadkiem albo jednym, albo drugim. Przykładem zewnętrznego będzie na przykład śruba z uzwojeniem na zewnątrz materiału. Naprawa gwintu zewnętrznego w takim wypadku polegała będzie po prostu na wykorzystaniu narzynki, która skoryguje błędy w gwincie. Tak jak do wszystkich prac powinny być stosowane dobre narzędzia, na przykład marki Festool, tak i tutaj narzędzia powinny być stosowane profesjonalne. Czy to będzie zerwany gwint w aluminium, czy wyrobiony gwint w śrubie, narzynką można starać się coś poprawić. Naprawa gwintu zewnętrznego powinna być wykonana tak, by dobrać na samym początku odpowiednią wielkość i rodzaj gwintu. Dopiero po tej czynności zerwany gwint w aluminium może być potraktowany narzynką. Jak wygląda regeneracja gwintu dokonana narzynką? Jak naprawić zerwany gwint tym urządzeniem? Należy ją wkręcić po prostu za pomocą klucza albo specjalnych ramion na gwint, który jest przedmiotem naprawy. Naprawa zerwanego gwintu powinna też obejmować wykorzystanie środka do obróbki skrawaniem. Zapewni on skuteczny poślizg, równocześnie zachowując właściwości narzynki, które polegają na skrawaniu. Wyrobiony gwint w śrubie naprawia się tak, iż kiedy narzynka natrafia podczas wkręcania na trudne miejsce, należy ją cofnąć, a miejsce to spryskać środkiem smarującym i podjąć proces wkręcania na nowo, tzn. należy pracę kontynuować. Naprawa gwintu w aluminium tak właśnie wygląda i w dalszej części należy po przejściu przez trudne miejsce dokręcić narzynkę do końca, po czym odkręcić ją też do końca. Niektórzy zalecają stosowanie klejów do gwintu. Tak, warto je stosować, należy tylko dodać, że naprawa gwintu klejem polega przede wszystkim na zabezpieczeniu luzowań połączeń i uszczelnianiu połączeń, klej nie działa jak narzynka. Warto tutaj jeszcze dodać, że wyrobiony gwint w śrubie można naprawić, jeśli usterka jest mała, zwykłym pilnikiem do gwintów. A jak rzecz się ma, gdy trzeba poradzić sobie z zerwanym gwintem wewnętrznym, jak wykręcić zerwany gwint w rurze, jak naprawić zerwany gwint w bloku silnika? Najlepiej użyć tutaj zwykłego gwintownika, należy jednak pamiętać o tym, że używając gwintownika poszerza się podczas naprawy otwór oraz jego uzwojenie. Jeśli można użyć większej śruby, nie stanowi ten fakt żadnego problemu, sytuacja zmienia się jednak w momencie, gdy jest to niemożliwe. Na przykład wtedy, gdy ma się do czynienia z gniazdem świec, bardzo trudno jest zdecydować się na poszerzenie otworu. Co więc wtedy zrobić? Jak tutaj będzie przebiegała naprawa gwintu w aluminium czy w innym materiale? W takim wypadku należy zaopatrzyć się w zestaw do naprawy gwintów. Takie zestawy są oparte na sprężynkach, które zostały wykonane ze stali sprężynowej. Naprawa polega na tym, że rozwierca się zerwane gwintowanie specjalnym wiertłem do metalu, a kiedy już poszerzy się otwór dołączonym do zestawu gwintownikiem, wkrętakiem, również z zestawu, trzeba wkręcić sprężynkę w głąb otworu. Otwór ten, przypominamy, został poszerzony już gwintownikiem, a uprzednio rozwiercony wiertłem. Po wkręceniu sprężynki należy ustalić docelowe położenie i wyłamać zakrzywioną część sprężynki. W taki sposób właśnie dokonuje się regeneracja gwintu wewnętrznego.