Komora lakiernicza własnej roboty - bezpieczne?

komora lakiernicza

 

Zaprojektowanie i budowa własnej komory lakierniczej może być sposobem na rozwinięcie usług warsztatu samochodowego. Jeśli interesuje Cię nowa atestowana komora lakiernicza, budowa tej wolnostojącej konstrukcji może pochłonąć kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tymczasem własny garaż w ogrodzie może być równie skutecznym, a co ciekawe znacznie tańszym rozwiązaniem problemu. Zadajesz sobie pytanie: komora lakiernicza, jak zrobić? W poniższym tekście znajdziesz wskazówki jak się do tego zabrać.

 

Komora lakiernicza - wymiary

Zanim zdecydujesz się na przerobienie garażu na warsztat lakiernika, oceń jego wielkość. Komora lakiernicza wymiary powinna mieć dostosowane do rodzaju malowanego obiektu. Najczęściej taki obiekt służy do malowania samochodów, dlatego wymiary garażu powinny mieścić pojazd. Ponadto wokół musisz znaleźć miejsce na swobodne poruszanie się czy umieszczenie akcesoriów. Miejsca będziesz potrzebował na ulokowanie dodatkowego stanowiska do lakierowania drzwi lub innych elementów karoserii. Dlatego komora lakiernicza wymiary szerokości powinna mieć nie mniejsze niż cztery metry, a długość minimum siedem metrów. Ważna jest także wysokość komory lakierniczej. Budowa obiektu musi być wyposażona w filtry chłonące opary z lakierowania, na co trzeba przeznaczyć przynajmniej kilkanaście centymetrów wysokości. Wewnątrz musisz się wygodnie rozprostować i dać sobie dodatkowe miejsce na przekładanie węży czy instalację oświetlenia. W związku z tym dwa i pół metra to minimalna wysokość, jaką może mieć komora lakiernicza. Wymiary większe od minimum powodują lepsze rozpraszanie się szkodliwych oparów, a co za tym idzie nieco lepszy komfort pracy.

 

Komora lakiernicza - budowa podłoża i wykończenie

Skoro wybrałeś już odpowiednie miejsce, pora na wykończenie komory lakierniczej. Schemat w każdym obiekcie jest podobny. Zaczynając od podłoża, powinieneś zadbać o pojedynczy lub podwójny kanał zabezpieczony metalowymi kratkami, na którym ustawisz malowany pojazd. Kratki na kanale przede wszystkim zapobiegają odbijaniu się sprężonego powietrza od podłoża. Dodatkowo pozwalają na odprowadzanie wilgoci z komory lakierniczej. Budowa kanałów powinna być wykonana ze spadkiem w stronę zbiornika na odpady. Ważnym i kosztownym elementem jest także wykończenie ścian. Najlepszym sposobem są płytki ceramiczne, którymi wyłożona będzie komora lakiernicza. Ceny płytek są zróżnicowane i często zakup nowych jest kosztowny. W początkowej fazie pewnie nie będziesz chciał inwestować sporych środków w wykończeniu komory lakierniczej. Jak zrobić wykończenie ścian w przypadku braku płytek? Wybierz materiał łatwy w czyszczeniu i odporny na działanie środków chemicznych. Najlepszym rozwiązaniem będą panele z tworzyw sztucznych, a w ostateczności lamperia malowana farbą olejną. 

 

Dodatkowe wyposażenie komory lakierniczej

Przy tworzeniu komory lakierniczej, budowa i wykończenia to dopiero początek pracy. Dalszym etapem jest wyposażenie obiektu. Jeśli korzystasz z farb epoksydowych, z pewnością przyda Ci się nagrzewnica. Dzięki niej utrzymasz wysoką temperaturę i stworzysz doskonałe warunki do schnięcia farby. Ważne są elementy oświetlenia stałego i przenośnego. Komora lakiernicza używana jest do wykonywania prac lakierniczych. W związku z tym, że większość farb emituje szkodliwe i uciążliwe opary, powinieneś zadbać o wentylację komory lakierniczej. Schemat budowy takiej instalacji musisz dopasować do warunków panujących wewnątrz pomieszczenia i wokół niego. Nie zapomnij też o środkach ochrony osobistej, takich jak maski lakiernicze. Na zdrowiu nie warto oszczędzać, dlatego sięgnij po produkty topowych producentów, takich jak 3M. W sklepie internetowym industria24.pl znajdziesz maski lakiernicze od tego producenta. Możesz sięgnąć również po nagrzewnicę lub inne akcesoria do wyposażenia komory lakierniczej. Ceny produktów dostępnych w naszym sklepie są niższe niż w sieciowych marketach budowlanych.